سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وبلاگ دیجی پاورپوینت

یک وبلاگ آموزشی با دسته بندی موضوعی

برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات بهره ور جامع (TPM)

روشی برای انجام کار گروهی جهت بهبود و تداوم کارائی تجهیزات در زمان های تولید با :

  • حداکثر توان
  • بالاترین سطح ممکن کیفیت و بازدهی

 

نگهداری و تعمیرات بهره ور فراگیر، یکی از انواع روش های اصلی و مادر در بحث نگهداری و تعمیرات است. این روش تقسیم کار عملیاتی را در بین دپارتمان ها الگو قرار می دهد و از تمرکز عملیات ها در یک بخش جلوگیری می نماید.


ایجاد فرهنگ احساس مالکیت

در اجرای TMP فرهنگ حس مالکیت بین کارکنان و تجهیزات به وجود می اید و به گونه ای برخورد می کنند که انگار متعلق به خودشون هست و به صداها و لرزش ها و ... توجه کامل دارند.

 

روش اجرایی TPM

  • وظایف نگهداری و تعمیرات خودگردان توسط اپراتورهای تجهیزات انجام می شود.
  • آموزش اپراتورها جهت بهره برداری و نگهداری صحیح تجهیزات تولید.
  • آموزش کارکنان فنی نگهداری و تعمیرات برای بهبود مهارت های آنها.
  • اعتماد و رضایت کاری بیشتر، احساس تعلق به کارکنان فنی نگهداری و تعمیرات را به همراه می آورد که باعث تمایل به مشارکت در کوشش های بهبود مستمر می شود.


چرخه مدیریت TPM

برای بهبود مستمر سیستم نت باید یک چرخه موثری بر روی سیستم نت نظارت داشته باشد، که چرخه دمینگ این کار را انجام میدهد و اشکالات و نقاط ضعف سیستم را به موقع به ما نشان میدهد. این چرخه یکی از رمز های موفقیت صنایع در تمام امور به ویژه سیستم نت هست.

 

رکن دوم : نت خود کنترلی

این رکن اپراتور هارا آماده می کند تا بتوانند فعالیت های ساده نگهداری و تعمیرات را انجام دهند. در نتیجه برای استفاده بهتر از تخصص های نت زمان بیشتری موجود خواهد بود.

 

رکن سوم : کایزن KUBETSOKAIZEN

کایزن بر این فلسفه استوار است که برای ایجاد بهبود در سازمان ها لازم نیست به دنبال تغییرات انفجاری یا ناگهانی باشیم، بلکه هر نوع بهبود یا اصلاح به شرط آنکه پیوسته و مداوم باشد ارتقای بهره وری را تر سازمان ها به ارمغان خواهد اورد.

 

رکن چهارم : نت برنامه ریزی شده PLANNED MAINTENNCE

این رکن می گوید ما با تعمیرات برنامه ریزی شده می تونیم انرژی در زمان شکست و بعد از خرابی و به انرژی قبل از خرابی تبدیل کنیم تا توقف ماشین الات کمتر شود و این کار بااستفاده از نفرات اموزش دیده امکانپذیر است.

 

رکن پنجم: حفظ کیفیت

هدف این رکن کسب رضایت مشتری با تحویل محصول با کیفیت است.

 

رکن ششم : آموزش

اپراتورها با اموزش میتوانند مهارتهاشونو توسعه دهند بنابراین اموزش ان ها برای فهم علت انجام کارها و چگونگی استفاده دانش هاشون ضروری است.

 

رکن هفتم : TPM اداری

هدف از این رکن افزایش بهره وری در فعالیت های مدیریتی و اداری هست و باید هر بخش یک مقام ارشد داشته باشد تا اون واحد را به برنامه اصلی مرتبط کند و مزایای این هم، کاهش دئباره کاری ها،کاهش هزینه های اداری و انبار و کاهش شکایت های مشتریان و ...

 

رکن هشتم : ایمنی و سلامت محیط زیست

هدف این رکن حذف خسارت های جانی و مالی و عدم آتش سوزی و ... است.

 نگهداری و تعمیرات بهره ور فراگیر TPM یک راهبرد بهبود نتیجه مدار با محور قراردادن تجهیزات می باشد. شرکت های موفق وجوه TPM را با نیازهای سازمان، بخش ها و کارکنان خود منطبق می کنند. برقراری یک فرهنگ کاری TPM برای یک کارخانه یا کارگاه جدید بهطور قابل ملاحظهای نسبت به تغییر تمامی عملیات و روش های نگهداری سنتی سازمان های قدیمی دشواری کمتری دارد. به هر شکل، حرکت از نگهداری و عملیات سنتی بسوی TPM میتواند با شناخت به موقع تمامی مفاهیم و راهبردهای مرتبط با TPM در ساده ترین شکل آن و سپس ساختن بر روی فرهنگ کاری و رویه مدیریت تجهیزات موجود، بسیار ساده تر انجام پذیرد.

 

نتایج TPM

امروزه، بیشتر از همه زمانها با رقابت در صنعت، ممکن است TPM برای خیلی از شرکت ها فقط ابزاری باشد که بین موفقیت و عدم موفقیت ها می ایستد. اثبات شده که TPM یک برنامه نتیجه بخش است. TPM نه تنها در کارخانه های صنعتی، بلکه در سازه ها، نگهداری ساختمان ها، حمل و نقل و در دیگر موقعیت های متنوع می تواند مناسب باشد. به کارمندان باید آموزش داد و قبولاند که TPM فقط مانند دیگر برنامههای ماهانه نیست و مدیریت کاملاً مقید به برنامه است و مدت زمان زیادی برای اجرای کامل آن لازم است. اگر هر شخصی که در برنامه TPM دست اندرکار است کارش را انجام دهد در مقایسه با قبل با سرعت فوق العاده بالایی می توان بازگشت منابع سرمایه را انتظار داشت.


ادامه مطلب و دانلود