سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وبلاگ دیجی پاورپوینت

یک وبلاگ آموزشی با دسته بندی موضوعی

نگهداری و تعمیرات بهره ور فراگیر (TPM) چیست؟

در این روش فرآیند انجام تعمیرات به صورت تقسیم کار بین دپارتمان های مختلف انجام می شود. با این کار تمرکز انجام فرآیند تعمیر ها از یک بخش بین تمامی بخش های سازمان انجام می شود. جوهره TPM را کار تیمی تشکیل می دهد. Team work


روشی برای انجام کار گروهی جهت بهبود و تداوم کارائی تجهیزات در زمان های تولید با :

  • حداکثر توان
  • بالاترین سطح ممکن کیفیت و بازدهی

 

TPM مخفف چیست ؟

عبارت TMP مخفف عبارت Total Productive Maintenance است. این عبارت به معنی نگهداری بهره ور فراگیر است که در واقع نوعی چارچوب فکری را ایجاد می کند که این چارچوب فکری منحصر به فرد می باشد. در این چارچوب فکری می توان به راحتی نظام جامع نت را در یک سازمان یا شرکت قرار داد. ماژول TPM با استفاده از فرآیند های زیر به صورت عملیاتی در سازمان ها و شرکت ها اجرا می شود. بازدید دوره ای و زمانبندی شده از تمامی تجهیزات بررسی عیب ها و رفع نواقص و جلوگیری از خرابی دستگاه ها و ضرر و زیان های وارد شده به دلیل خرابی دستگاه ها انجام تعمیرات دوره ای بر روی دستگاه این نکته نباید فراموش شود که هدف اصلی فرآیند TPM در واقع حفظ وضعیت و سلامت دستگاه ها در طول عمر و فعالیتشان است و انکار نه تنها باعث خواهد شد که خط تولید و عملکرد دستگاه ها در سازمان ها و شرکت ها در بالاترین حد خود باقی بماند بلکه باعث خواهد شد طول عمر دستگاه ها نیز افزایش یافته و بهره وری از شرکت ها و کارخانه جات بیشتر شود.

 

ارکان استقرار TPM در سازمان

1 . 5S

2 . نت خود کنترلی

3 . کایزن

4 . نت برنامه ریزی شده

5 . حفظ کیفیت

6 . آموزش

7 . TPM اداری

8 . ایمنی و سلامت محیط زیست

 

امروزه در صنعت آب و فاضلاب از سیستم نگهداری و تعمیرات استفاده می کنند. زیرا سرمایه گذاری های انجام شده در امر توزیع اب روز به روز بیشتر میشود و برای جلوگیری از اتلاف و هدر رفت اب نیاز هست که این اقدامات صورت گیرد. یکی از مشکلات این صنعت، شناسایی مشکلات مربوط به عملکرد شبکه های آب رسانی و هدر رفت آب هست. هدر رفت اب یعنی ان قسمتی از اب که تولید شده وبه فروش رسیده اما مصرف نشده که از راه های مختلف مثل نشت لوله های خط انتقال، نشن از دیواره های مخازن و ... اتفاق می افتد.

طبق اصول نت و TPM اموزش اصولی کارکنان، طراحان دستگاه ها، مدیران و سرپرستان امری مفید و تاثیرگذار است و بیشتر خرابی ها در شبکه های ابرسانی به دلیل عدم وجود مهارت است.

 

چگونگی پیاده سازی TPM در این سازمان

گام اول : شناسایی ضایعات قابل رخداد و پیدا کردن راه حل ان ها و عواملی که باعث توقف کار و واحد های صنعتی می شوند ...

گام دوم : پیاده سازی نت خودگردان است که فعالیت هایی مثل روغن کاری ، اچارکشی و تمیز کاری های اولیه و به کارکنان یاد بدهیم.

گام سوم : تیم نگهداری و تعمیرات باید یک برنامه اصولی و برنامه ریزی شده بریزن و در اختیار کارکنان قرار دهند.

گام چهارم : همه ی کارکنان باید در هر سطوح و سمتی تحت اموزش قرار بگیرند.

گام پنجم : طراحی نمودار ها و جدول هایی برای اجرا کردن گام ها و نوشتن نتیجه کار ها و پیدا کردن مشکلات...

 

تهیه ی لیست های شامل تعمیرات مخصوص هر دستگاه برای اپراتورها.

تهیه ی برنامه های زمانی برای تعمیرات دوره ای،ماهانه یا سالانه طبق نیاز هر دستگاه

 

نتیجه گیری

بعد از پیاده سازی TPM در این سازمان، به این نتیجه رسیدن چون این روش همه ی پرسنل را در کار نت درگیر میکند، باعث کاهش خرابی ها و افزایش کارایی می شود. زمانی که همکاری کارکنان 10 درصد باشد، تعداد خرابی ها 6000 تا است و زمانی که همکاری 80 درصد باشد ،تعداد خرابی ها 110 تا است!!!!

 

بررسی تاثیر TPM بر مدیریت سیستم آموزش پرورش

افزایش کاربرد تجهیزات وماشینها درجهت تسریع فعالیت های خدماتی کمتر کسی است که با اختلال و توقفی که این ابزار در روند اموراداری ایجاد می کنند، آشنا نباشد. اشکالات رایانه ای که موجب اختلال در پرداخت حقوق، صدوراحکام، ارسال مکاتبات ضروری، دریافت بموقع اعتبارهای مالی و ... میشوندو یا خسارات وارده به تأسیسات و ماشین ها سیستم های رایانهای، گرمایشی ، برودتی ویا دستگاه های چاپ و تکثیر و.... که بر اثر بی توجهی ایجاد می شود ؛ همه و همه موجب ازدست رفتن رضایت مشتری و وارد شدن لطمههای جبران ناپذیربرکیان و اعتبارسازمان می گردد.

یکی از رویکردهای موجود در زمینه نگهداری و تعمیر تجهیزات و ماشین ها، سیستم نگهداری و تعمیرات فراگیر TPM می باشد . در سال 1387 در اداره آموزش پرورش شیراز جلسه ای برگزار می شود برای شناسایی مشکلات و به این نتیجه میرسند که باید برای افزایش بازدهی، تغییراتی اصولی انجام دهند و تصمیم می گیرند که از TPM استفاده کنند.

 

نحوه پیاده سازی این روش

در ابتدا تیم کاری اموزش دیده ای تشکیل دادند که هر 2 هفنه یکبار جلسه ای برگزار میکردند و گزارش روند کار خودشونو در اختیار بقیه می گذاشتند و روی مشکلات تمرکز می کردند. در گام بعدی دوره های 5S برای کارکنان برگزار کردند و در محل کارشون ازش استفاده کردند که شامل پاکیزه سازی تجهیزات، رایانه ها، وسایل گرمایشی سرمایشی، نبود گرد و غبار و خرده کاغذ در چاپگرهاو چک کردن کابل ها و ...

مرحله ی بعد این بود که برای اجرای فرایند های نت کار برگ ثبت داده درست کنند تا مسئولیت و اختیارات هر فردی ثبت بشه و اگر کسی با مشکلی مواجه شد در کاربرگ ها ثبت کند و مسئولین مربوطه را در جریان قرار دهد. چک لیست هایی هم برای دستگاها تدارک دیدند که در ان ها تاریخ تعمیر، مدت زمان متوقف بودن، دوباره کاری ها و ... ثبت شود. مثلا برای سیستم های رایانه ای و دستگاه های سرمایشی و گرمایشی نت پیشگیرانه به کار بردند، برای مثال در تایم مخصوصی چک می شدند و پایان هر فصل را در چک لیست ها و کاربرگ ها ثبت می کردند که چه دستگاهی مشکل داشته و مقدار اتلاف منابع و


نتیجه گیری

به این نتیجه رسیدند که بعد از چند دوره نت پیشگیرانه می توان از نت پیشگویانه بهره برد. به عنوان مثال می فهمند که در چه موقع هایی دستگاها نیاز به به سرویس و تعمیر دارند و قبل از خرابی ان ها، رسیدگی های لازم را انجام دهند.

 

نتیجه گیری کلی

اجرای TPM در این سازمان درسال 87 ، باعث صرفه جویی 35 % هزینه و سوخت انرژی، و در سال بعد که تجربه بیشتر شده بود و هم از نت پیشگیرانه استفاده کردند، 92.3 % در هزینه وانرژی صرفه جویی شده وهمچنین میزان رضایت مراجعین هم از 40 % به 70 % افزایش داشته است.


ادامه مطلب و دانلود