سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وبلاگ دیجی پاورپوینت

یک وبلاگ آموزشی با دسته بندی موضوعی

نقش و کارکرد روحیه بسیجی در جامعه | بسیج الگویی کارآمد جهانی

فرهنگ ناب بسیجی به عنوان مهمترین مؤلفه خیزش و جهش در عرصه های مختلف جامعه اسلامی ایران در دهه های اخیر مورد توجه کارشناسان و صاحب نظران داخلی و خارجی قرار دارد. دستاوردهای حضور تفکر و اندیشه بسیجی در جامعه اسلامی ایران به گونه ای آشکار و عیان است که نمی توان از کنار آن به سادگی گذشت. بسیج امروز به عنوان یک الگوی کارآمد اسلامی درکارهای گروهی و مشارکتی در محافل نظریه پردازی مطرح شده است.


این واقعیت را نمی توان انکار کرد که ظهور و بروز این اندیشه و گسترش آن در قالب یک فرهنگ جدید، علاوه بر این که آهنگ سازندگی و تلاش در مسیر خودکفایی را شتاب مضاعفی بخشید، به عاملی برای ایجاد آرامش روانی جامعه و ثبات و اقتدار نظام اسلامی کشورمان تبدیل شده است. حب و بغض های دشمنان انقلاب درباره تفکر و اندیشه بسیجی گواهی روشن براین مدعاست که این اندیشه به عنوان صف شکن مشکلات داخلی و چالش های خارجی بسیار راه گشا بوده و هست.

بسیجی خاطره جوانمردان پاکدامن و غیوری است که مدال جنگ و دفاع مقدس را محراب عبادت ساخته و با عزمی راسخ به دفاع از آرمان ها و ارزش های انقلاب اسلامی پرداختند و در برابر ابرقدرت ها ایستادند و با نثار جان خود به نسل های پس از خود درس های بزرگی آموختند؛ درس هایی که امروزه در قالب تفکر بسیجی شکل می گیرد و به اشکال مختلف در بطن جامعه وارد می شود. 

امروز اما آنچه که مهم است این است که شناخت و درک بیشتر و عمیق تر از فرهنگ و تفکر بسیجی کمک می کند تا درزنده نگهداشتن و تداوم این روش و منش بکوشیم و فرهنگ معنویت، شهادت، غیرت، دینداری، استقلال و آزادی را سرلوحه فعالیت های شخصی و اجتماعی قرار دهیم و بسیجی وار همواره آماده حضور در صحنه های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، علمی و نظامی باشیم. 

افتخار آفرینی در سنگر علم و دانش     عصاره فرهنگ ناب بسیجی، ایثار و از خود گذشتگی هاست. مروری اجمالی بر آن چه تاکنون در عرصه های مختلف جامعه با حضور تفکر بسیجی صورت گرفته است، مؤید این نکته خواهد بود. بسیاری از کارشناسان براین باورند که فرد بسیجی در یک مجموعه کاری یا هنگامی که مسئولیتی به او واگذار می شود، پیش از این که برخلاف تئوری های رایج اقتصادی، منافع فردی و گروهی را در لابه لای آن جست وجو کند به اجرای صحیح، سریع و کارشناسانه برنامه ها می اندیشد و برای کسب نتیجه مؤثر، ایثار و فداکاری را شرمنده می کند.

دکتر رزاق منش که خود نیز بسیجی است و سابقه افتخار آفرینی در عرصه رویارویی مستقیم با دشمن در جبهه های حق علیه باطل را دارد در پاسخ به سؤالمان درباره نقش و کارکرد تفکر بسیجی فهرست وار افتخارات و دستاوردهای بزرگ داخلی و خارجی کشور را طی دهه اخیر برمی شمرد و تأکید می کند:

بدون تعارف در تمامی مراحل سخت دوران جنگ و پس از آن نقش بسیجی در پیشبرد اهداف می درخشد. کیست که درخشش نسل سوم انقلاب در میادین جهانی را ببیند اما درباره حضور کارشناسانه، دلسوزانه و متعهدانه نیروهای بسیجی در سنگر علم و دانش سکوت کند.

رزاق منش می گوید:

بسیج و بسیجی به گونه ای در عرصه های مختلف جامعه خود را نشان داده اند که حتی دشمنان نیز ناخواسته و از سر اجبار توانمندی های آنان را اعتراف می کنند. از این روست که یکی از محورهای مهم بنگاه های تبلیغاتی دشمن و عوامل همسو با آنان در داخل کشور تحریف واقعیات حضور درخشان بسیجی در عرصه ها و تخریب اندیشه و تفکر بسیج است.

وی با اشاره به فشارهای شدید سال های نه چندان دور بر تفکر بسیج و بسیجیان دریادل می گوید:

این که در هر به اصطلاح بحران و آشوب ساختگی مخالفان نظام و انقلاب در داخل و خارج کشور اولین تیرها به سوی بسیجیان نشانه می رود حکایت از توانمندی غیرقابل انکار آنان دارد. دشمن و عوامل فریب خورده داخلی آن به خوبی براین نقش آگاهی دارد و می کوشد میان نسل سوم و تفکر بسیجی ایجاد فاصله کند که البته باید هوشیار بود.

رزاق منش البته از برخوردهای احتیاط آمیز با بسیجیان نیز گلایه مند است و می گوید:

خاطره حذف بسیجی از حضور در عرصه های اجتماعی و فرهنگی را به یاد دارید؟ که برخی چگونه به بهانه های مختلف در مسیر رشد و بالندگی این تفکر مانع آفرینی کرده اند اما بسیجی با اتکا به ایمان و عشق پاک خود به آرمان های متعالی نظام، به دور از صف بندی ها و هیاهوهای سیاسی در بزنگاه حادثه ها نقش آفرینی کرده و می کند.

بسیج الگویی برای جهانیان  

برخی از تئوری پردازان اقتصادی نظرات متعددی درباره چگونگی کسب موفقیت در عرصه تولید ارائه داده اند که مطرح ترین آنها نظریه برانگیختن مشارکت جمعی در اجرای طرح و برنامه های یک مجموعه یا سازمان اقتصادی است. اما اندیشه و تفکر بسیجی به صورت عملی الگویی جدید در برابر این گروه از نخبگان جوامع قرار داده است.

بخشی از پاسخ دکتر عباسعلی مهتدی یکی از کارشناسان اقتصادی را به سؤالمان خواندید. وی با اشاره به انکارناپذیری آن چه تاکنون در سایه بسیج و تفکر بسیجی در جامعه به منصه ظهور رسیده است، از منظر علمی به واکاوی دستاوردها و نتایج حضور این اندیشه ناب در جامعه اسلامی مان می نگرد و ادامه می دهد:

برای پیشبرد یک طرح و برنامه یا پروژه علمی و تخصصی علاوه بر این که نیروهای متخصص و کارآزموده را به خدمت گرفت باید یک تفکر تعریف شده سازمانی را در پشت سر اجرای طرح قرار داد تا هماهنگ با آن به اجرای برنامه ها پرداخت. این خلاصه ای از یک کار مطالعاتی شده برای اجرای طرح یا پروژه است. تفکر بسیجی به دلیل سادگی، عامه فهم بودن و مهمتر از این دو، خلوص ذاتی آن الگوی جدیدی را به صاحب نظران معرفی کرده، براساس این الگو یک مجموعه ارزشی و بسیجی به راحتی و با حداقل امکانات ممکن می توانند پروژه های سنگین را به حرکت وادارند. این چیزی نیست جز جوهره پنهان اندیشه بسیجی که من از آن به عنوان نیرویی برتر از ایثار و از خودگذشتگی یاد می کنم.

وی به دستاوردهای اخیر در عرصه اقتصادی، علمی و فرهنگی جامعه اشاره می کند و می گوید:

همان طور که مسئولان امر نیز اشاره می کنند این افتخارات در سایه تلاش گروهی بسیجیان شکل می گیرد. اما این به معنای نفی تلاش دیگر عناصر تشکیل دهنده یک سازمان یا مجموعه نیست.

رفتارهای ارزشی تاریخ مصرف ندارد .ایثار و ازخودگذشتگی معیارهای معرفی فرهنگ بسیجی است. آیا برای ایثار باید زمانی خاص متصور بود؟ مثلاً باید شرایط و جو اجتماعی اجازه بدهد تا ایثار کنیم و آن را به مثابه یک هنجار درنظر بگیریم؟!

گاهی بعضی از افراد در شرایط خاصی که پدید می آید، دست به رفتارهای ایثارگونه می زنند. بعضی نیز با مشاهده این رفتارها با خود و چه بسا به دیگران می گویند، وقت این حرف ها گذشته است.

ایثار متعلق به شرایط خاص است، شرایطی مثل جنگ، و یا بحران ها! دراین باره شیوا رضائیان یکی از دانشجویان رشته جامعه شناسی دانشگاه تهران می گوید:

برای رفتارها و فرهنگ هایی که فوق هنجارها هستند و به تعبیری ارزش فوق العاده ای دارند حال چه منبعث از مبانی دینی و چه دارای خاستگاه اجتماعی باشند، نمی توان زمان مصرف معین کرد. کافی است این ارزش ها درون جامعه نهادینه شده باشند و مهمتر از همه به تناسب و تناوب درباره آنها برای جامعه و نسل نو سخن گفته و به عبارتی فرهنگ سازی شود. آن وقت خواهیم دید که رفتارهای ایثارگونه به چه زیبایی در جای خودش نمود می یابد و آشکار می شود.

وی در ادامه می گوید:

به اعتقاد من، هرچند که ما به ظاهر شاهد گسترش دنیاگرایی و زندگی مادی هستیم، اما حقیقت این است که هنجارهای متعالی هنوز در لایه های درهم تنیده جامعه حضور دارد و برای بروز به دنبال فرصت مناسب است. شاید به خاطر اینکه فرصت بروز رفتارهای ارزشی کم دست می دهد، بخشی از جامعه بخصوص نسل جوان ازاینگونه رفتارها شگفت زده می شوند. اما نسلی که با این فرهنگ زیسته و آن را لمس کرده است، به خوبی این رفتارها را می شناسد و برای آن از زبان تحسین استفاده می کند.

مرتضی محمدی فرد از دانشجویان کارشناسی ارشد رشته روان شناسی دانشگاه آزاد رودهن نیز در این باره می گوید:

ایثارگری هیچگاه زمان بردار نیست. انسانها در هر شرایط زندگی، چه ازلحاظ روانی و چه جسمانی به شکل های مختلف ایثار می کنند. حال ممکن است که در مقطعی و بنا به شرایطی خاص یک رفتار ایثارگرانه به شکل ارزنده ای موردتوجه قرارگیرد، چراکه آن رفتار وسعت و همه گیری بیشتری را دربرداشته است.

دانشجوی دیگری که نظاره گر گفتگوی ماست سخنان همکلاسی اش را اینگونه ادامه می دهد:

یک رفتار ارزشی همچون ایثارگری نهفته در سرشت آدمی و جزء لاینفک رفتار اوست. کافی است که به آن جهت بدهیم و بار ارزشی آن را هدفمند و بارور سازیم. بنابراین ما نباید متعجب از این باشیم یک انسان برای هم نوع یا برادر دینی خودش و یا یکی از اعضای جامعه اش جان خود را به خطر بیندازد و نجات بخش آنها باشد. اما این نکته قابل بحث است که چرا جامعه باید به رفتار ایثارگرانه یک معلم روستایی که سعی در نجات دانش آموزان خود از درون آتش دارد و خود را فدا می کند با آب و تاب بپردازد اما به یک نظامی فداکار که سربازان خود را نجات می دهد، کمتر بها بدهد.

وی ادامه می دهد : جامعه ازنظر روانی نیازمند تقویت این رفتارهاست و چه بسا لازم است که در جای خود به این رفتارهای ارزشی پاداش ارزنده ای داده شود تا موجب تقویت آن گردد.

بسیج تجلی اراده و مشارکت مردمی 

بسیج فرهنگ غالبی است که باید در جامعه کنونی ایران اسلامی در مسیر توسعه و سازندگی تا عدالت محوری و مهرورزی حضوری جدی و مؤثر داشته باشد. 

در هفته اخیر وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با انتشار بیانیه ای با گرامیداشت هفته بسیج، آحاد مردم و بسیجیان سلحشور را برای مشارکت فعال در گسترش تفکر و فرهنگ بسیجی در جامعه کنونی ایران اسلامی فراخونده است. در بیانیه وزارت دفاع با اشاره به نقش ممتاز و منحصربه فرد بسیج در پاسداری از دستاوردهای گرانسنگ انقلاب اسلامی، از این نهاد مقدس و مردمی به عنوان بزرگترین و باارزش ترین یادگار و نشانه ژرف اندیشی و نگاه عمیق و استراتژیک حضرت امام یاد کرده است.

این بیانیه می افزاید:

امروز تحقق دفاع همه جانبه و تنها راه مقابله و مقاومت در برابر تهدیدات دشمنان، تقویت، توسعه و گسترش بسیج تا تحقق کامل ارتش بیست میلیونی است چراکه حضرت امام(ره)، معتقد بود در کشوری که نوای دلنشین تفکر بسیجی حاکم شود، چشم طمع متجاوزان کور خواهد شد.

در ادامه این بیانیه با اشاره به فعالیت ها و اقدامات بسیج و نیروهای مؤمن و فداکار بسیجی در طول بیست و هفت سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی آمده است:

مبارزه با تحرکات و تهدیدات ضدانقلاب، حضور پرصلابت وسرنوشت ساز در طول هشت سال دفاع مقدس، حضور سبز و سازنده در روند توسعه وآبادانی کشور در همه عرصه ها، کارنامه درخشان و پربرکتی است که مایه افتخار و مباهات بسیج و بسیجیان است.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است:

پیشرفت ها و دستاوردهای ارزشمند سیاسی، اقتصادی، علمی، فنی و پژوهشی در سایه روحیه و تفکر بسیجی حاصل شده است و باید با تقویت و گسترش تفکر بسیجی به این روند شتاب بیشتری بخشید.

این بیانیه همچنین با اشاره به خطراتی که امروز جهان اسلام را تهدید می کند، تنها راه برون رفت از این خطرات و غلبه بر دشمنان اسلام، امنیت و صلح جهانی را تمسک به روحیه و تفکر بسیجی می داند و می افزاید:

پیروی های درخشان جهان اسلام در طول تاریخ در پرتو تفکر بسیجی رقم خورده است و هرجا که تفکر دنیاطلبی و اسلام آمریکایی حاکم گردیده حاصلی جز شکست را برا ی کشورهای اسلامی درپی نداشته است.

در پایان این بیانیه با تجلیل از مقام شامخ شهیدان گلگون کفن بسیجی تأکید شده است:

توجه و حمایت از نیروهای مخلص بسیجی، رزمندگان و جانبازان دیروز عرصه های نبرد و پیشتازان توسعه و آبادانی امروز کشور باید در اولویت سیاست ها و برنامه های قوای مقننه، مجریه و قضائیه قرارگیرد.

 

ادامه مطلب و دانلود