سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وبلاگ دیجی پاورپوینت

یک وبلاگ آموزشی با دسته بندی موضوعی

نرم افزار سیستم اطلاعات جغرافیایی GIS

Geographic Information System یا GIS، نرم افزار سیستم اطلاعات جغرافیایی است که مجموعه ای قوی از امکانات و قابلیت ها بوده که به اخذ و ذخیره سازی و سپس تحلیل و پردازش داده ها می پردازد. مهم ترین مرحله در این نرم افزار، ورود اطلاعات است. در GIS دو بخش اطلاعات مکانی (نشان دهنده موقعیت و شکل عوارض) و توصیفی (بیانگر ویژگی ها وخصوصیات عوارض) موجود در یک نقشه بطور مستقل ولی مرتبط وارد می گردد. که این نرم افزار به دلیل مختصات دار بودنش، هر عارضه ای را که ترسیم می کند با همان مختصات در طبیعت قابل تطابق، دسترسی و مشاهده است.


برخی قابلیت های این نرم افزار پرکاربرد شامل موار زیر است:

  • نمایش داده ها و تولید نقشه
  • مدیریت داده های مکانی و توصیفی
  • انجام آنالیزهای مکانی
  • دیدن و آنالیز کردن داده های سه بعدی

برای شروع کار در نرم افزار جی آی اس ابتدا به یک نقشه برای انجام عملیات های مختلف روی آن نیاز داریم. که باید از یک نقشه از قبل ترسیم شده در نرم افزار اتوکد استفاده کنیم یا خومان آن را در جی آی اس ترسیم کنیم.البته اتوکد فضای مناسب تری برای ترسیم نقشه می باشد و اغلب از آن استفاده می شود. برای فراخوانی نقشه محدوده مورد نظر به gis همانطور که در تصویر مشاهده می کنید از دو آیکن add data و open می توان استفاده کرد. برای فراخوان فایل هایی با فرمت shp , layer از آیکن add data و برای فراخوان فایل های mxd از آیکن open استفاده می کنیم.

در اکثر پروژه های شهرسازی نیاز به برداشت میدانی می باشد. برای تشخیص هرچه راحت پارسل ها از یکدیگر و یاد داشت اطلاعات مربوط به هر پارسل می توان از روش label زدن بر روی قطعات استفاده کرد که می توان شماره fid منحصر به فرد هر قطعه روی آن قطعه مشاهده کرد. برای انجام این عملیات روی لایه مورد نظر کلیک راست می کنیم و گزینه propertice را انتخاب می کنیم و وارد صفحه layer propertice می شویم. بعد از آن وارد سربرگ label می شویم.

در بخش metod گزینه label all the featers the same way را انتخاب می کنیم. سپس در بخش label field انتخاب می کنیم به توجه به کدام مورد label زده شود که معمولا از گزینه fid استفاده می شود. در بخش بعد نیز تنظیمات نوشتار می باشد.

 در انتها باید توجه داشت حتما تیک بخش label featers in this layer زده شود. بعد از label زدن از سر برگ فایل قسمت export را انتخاب می کنیم و یک خروجی به صورت عکس می گیریم تا هنگام برداشت دچار مشکل نشویم. باید توجه داشت باید اطلاعات خود را از سمت چپ و از سلول A1 وارد کنیم و fid از صفر شروع می شود همچنین هنگام save فایل اکسلی خود باید توجه شاید آن را مطلبق تصویر با فرمت text(lab delimated) ذخیره شود در غیر این صورت در مرحله join آن به فایل gis دچار مشکل می شویم. بعد از انجام برداشت میدانی (که موارد برداشت با توجه به نوع پروژه و هدف آن متفاوت می باشد) برداشت خود را براساس fid های label خورده، وارد نرم افزار excel می کنیم تا بتوان اطلاعات خودرا وارد gis کنیم.

بعد از باز شدن صفحه زیر:

ابتدا مطابق تصویر فایل اکسلی خودرا انتخاب می کنیم. مرحله بعد در گزینه choose the field in this layer that the join will be based on یک فیلد یکسان در attribute که عموما فیلد fid می باشد را انتخاب می کنیم. سپس choose the field in the table to base to join on یک فیلد یکسان در excel را انتخاب می کنیم. باید توجه داشت دو فیلد انتخابی در موارد 2 و 3 باید از لحاظ محتوا کاملا یکسان باشند. در مرحله بعد دوباره وارد gis می شویم. روی لایه مورد نظر کلیک راست کرده و در گزینه join and relates گزینه join را انتخاب می کنیم بعد از انجام مراحل قبل طبق تصویر وارد attribute table می شویم و مشاهده می شود اطلاعات اکسل با همان اسم فیلد و اطلاعات که داشتیم وارد جدول attribute شده سپس وارد سر برگ symbology می شویم. سپس categories و unique values را انتخاب می کنیم.

در بخش value field انتخاب می کنیم که برای کدام فیلد قصد تولید نقشه داریم. سپس گزینه add all value را انتخاب می کنیم. سپس value های مختلف و تعداد قطعه های هرکدام را می توان مشاهده کرد. برای هرکدام رنگ دلخواه را انتخاب کرده و ok می زنیم تا نقشه تولید شود. حالا قصد داریم به توجه به اطلاعات برداشت نقشه تولید کنیم.

برای این کار:

ابتدا مطابق عکس وارد propertice می شویم در gis دو شیوه برای نمایش صفحه وجود دارد. Data view و lay out view Data view که حالت عادی نمایش است و layout view که برای اضاف کردن موارد مختلف و شیت بندی استفاده می شود که در ادامه خواهیم گفت. برای رفتن به حالت layout view سربرگ view را انتخاب کرده و layout view را انتخاب می کنیم.

Lay out view : در این بخش می توان موارد زیادی را اضافه کرد. برای این کار باید وارد سر برگ insert شد.

Data frame : از این مورد می توان برای اضاف کردن یک نقشه دیگر به طور همزمان با نقشه قبلی استفاده کرد.

text : برای نوشتن استفاده می شود برای ایجاد راهنمای نقشه :Legend

North arrow : برای اضافه کردن علامت شمال

Scale bar : اضافه کردن مقیاس نقشه به دو صورت خطی و عددی برای utm کردن نقشه ابتدا روی arc toolbox کلیک کرده و بعد از باز شدن صفحه ی آن روی data management tool کلیک کرده و سپس projections and transfromation کلیک کرده و در انتها روی dfine projection بعد از باز شدن صفحه ابتدا نقشه مورد نظر را انتخاب کرده سپس ایکن زیر آن را انتخاب می کنیم که مسیر utm را انتخاب می کنیم.

گاهی نقشه که روی آن کار می کنیم مقیاس آن نمایش داده نمی شود و بعضی از کارها را نمی توان انجام داد که اصطلاحا گفته می شود utm نیست که نحوه utm کردن نقشه را نشان می دهیم. Utm بودن نقشه به این معنی است که جای نقشه را در کره ی زمین نشان می دهد و باعث می شود هنگام جابه جایی فایل و یا خروجی گرفتن به صورت اتوکد دچار مشکل نشویم.

سپس صفحه سمت راست باز می شود. بر روی projected coordinate system کلیک کرده سپس روی utm برای utm کردن محدوده در ایران بر روی wgs 1984 و northern hamisphere کلیک می کنیم سپس با توجه به اینکخ در کدام شهر ایران می باشد zone مورد نظر را انتخاب می کنیم

در انتها مطابق شکل :

می توان محل ذخیره نام فایل، فرمت فایل و کیفیت و ابعاد تصویر را انتخاب کرد در انتها برای خروجی گرفتن از نقشه موردن نظر، بر روی سر برگ file زده و گزینه export را انتخاب می کنیم.


ادامه مطلب و دانلود