سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وبلاگ دیجی پاورپوینت

یک وبلاگ آموزشی با دسته بندی موضوعی

مهندسی ترافیک

مهندسی ترافیک علم آمد و شد سفر، مطالعه قوانین اساسی مربوط به جریان برنامه ریزی طراحی و عملکرد مناسب سیستم ترافیک به منظور ایجاد حرکات ایمن برای جابه جایی افراد و کالاهاست.

با توجه به گسترش شهرنشینی و ازدیاد جمعیت های مربوط به شهرهای صنعتی، نیاز به اتومبیل و در کل سیستم های حمل و نقل احساس شده است. گسترش سیستم های حمل نقلی در دهه های اخیر رشد چشمگیری داشته و تمامی این موارد و بررسی های مربوط به آن ها نیازمند نگاه مهندسی و دقیق است. به عبارت دیگر موضوع حمل و نقل از سویی به علت پیچیدگی در انواع و از طرفی دیگر ارزشمندی زمان تلف شده در سفر، نیازمند نگاه مهندسی بوده و لذا علم مهندسی ترافیک (حمل و نقل) به وجود آمده است.


 ترافیک چیست؟

ترافیک پدیده ای است ناشی ازجابه جایی انسان، حیوان، کالا و وسایل نقلیه از نقطه ای به نقطه دیگر.

 

مراحل ترافیک

مثلث اصول سه گانه ترافیک شامل مهندسی، آموزشی و اجرای قوانین ترافیک.

 

مطالعه مشخصات ترافیک

این مرحله شامل روش های انجام مطالعات ترافیکی به منظور تعیین مشخصات جریان ترافیک و درک خصوصیات اصلی رانندگان و وسائل نقلیه به عنوان اجزاء اصلی تشکیل دهنده ترافیک است. موضوع این مطالعات عبارت است از:

  • استفاده کننده از راه
  • وسیله نقلیه
  • سرعت، زمان سفر و تاخیر
  • حجم و چگالی ترافیک
  • مطالعات مبداء و مقصد
  • ظرفیت
  • پارکینگ
  • تصادفات
  • حمل و نقل عمومی

 

عملکرد ترافیک

این مرحله شامل معیار های مقرراتی ترافیک و وسائل کنترل ترافیک می شود.

 

معیارهای مقرراتی

الف: مقررات و قوانینی که برای کنترل رانندگان، وسائل نقلیه و عابرین تنظیم شده است.

ب: مقرراتی که کنترل کننده عملکرد وسائل نقلیه در جریان ترافیک است.

معیارهای اساسی برای تنظیم ترافیک شامل کنترل در تقاطع ها، کنترل های سرعت، خیابان های یکطرفه و کنترل پارکینگ.

 

وسایل کنترل ترافیک: اصول طراحی، نصب، عملکرد و نگهداری تابلوها، چراغ های راهنمایی، علامت گذاری رویه و وسائل مسیر دهی ترافیک به منظور تامین مبانی استفاده هوشیارانه این وسائل در موقعیت های بخصوص.

 

برنامه ریزی ترافیک

این بخش شامل برنامه ریزی تسهیلات ترافیکی است که در آن شناخت خصوصیات سفرهای شهری، حمل و نقل عمومی، انجام مطالعات و تهیه طرح جامع حمل و نقل صورت می گیرد. دراین رابطه هماهنگی بین مهندس ترافیک و برنامه ریز شهری لازم است. این برنامه ها می تواند شامل مواردی ازقبیل برنامه های بلند مدت برای شبکه راه ها، سیستم های حمل ونقل عمومی، پارکینگ ها و پایانه ها و همچنین ارزیابی اثرات محیطی بر تغییرات لازم دراین برنامه ها باشد.

 

طرح هندسی

این قسمت شامل طرح خیابان ها، بزرگراه های جدید، توسعه تسهیلات موجود، جداسازی مسیرها، طرح تقاطع ها و طرح پارکینگ های غیر خیابانی و پایانه ها به منظور ازدیاد ظرفیت و ایمنی می شود.

 

مدیریت ترافیک

شناخت و درک اصول مدیریت و زمینه های قانونی معیارهای کنترل و تنظیم ترافیک یک جزء اصلی و لازم در ارتباط با دانش فنی ترافیک است. مهندس ترافیک با چارچوب قانونی و تشکیلاتی وابسته به حرفه خود، برنامه های آموزشی عمومی و رانندگان و در درجه پایین تر اجرای مقررات در ارتباط می باشد.

 

فناوری V2V زبان واحد خودروها

اخیرا فناوری جدیدی به نام فناوری V2V یا فناوری ارتباط خودرو با خودرو در دست توسعه است، که خودروسازان مطرحی چون فورد نیز به عنوان روشی که می تواند مانع از افزایش آمار تصادفات شود در حال استفاده از این فناوری در خوردروهای خود می باشند. در این فناوری، اطلاعات مربوط به موقعیت، سرعت و جهت حرکت ماشین ها از طریق سیگنال های وایرلس برای اتومبیل های دیگر دریافت یا از آنها ارسال می شود. سپس، خودروها با استفاده از اطلاعات دریافتی خود، فاصله ایمن از یکدیگر را تشخیص می دهند تا از بروز تصادف جلوگیری کنند.


ITS و یکپارچه سازی سیستم حمل و نقل

سیستم حمل و نقل هوشمند یا به اختصار ITS به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات، برای بهبود عملکرد سیستم حمل و نقل است.کلمه ITS به مجموعع هایی از ابزارها، امکانات و تخصص ها از قبیل مفاهیم مهندسی ترافیک، تکنولوژی های نرم افزاری، سخت افزاری و مخابراتی اطلاق می شود که به صورت هماهنگ و یکپارچه به منظور بهبود کارآیی و ایمنی در سیستم حمل و نقل به کار گرفته می شود.

 

مهمترین عملکردهای ITS

  • مدیریت و بهینه سازی جریان ترافیک و روانسازی حرکت
  • مدیریت و کنترل حوادث
  • مدیریت و پشتیبانی وسایل نقلیه امدادی
  • مدیریت اخذ الکترونیکی عوارض، هزینه پارکینگ، خرید و رزرواسیون بلیت و …
  • مانیتورینگ و کنترل حمل و نقل سبک و سنگین
  • مدیریت و ناوبری پیشرفته
  • مدیریت حمل و نقل عمومی
  • مدیریت و پشتیبانی عابر پیاده و …

 

برای کاهش تصادفات در جاده های مه گرفته، که دیدن ماشین های خرای شده در جاده ها مشکل است، بر روی ستون های چراغ کنار جاده ها چراغ های چشمک زن و سنسور های التروسانیک نصب شود. اساس کار این سنسورها این است که هنگامی ماشینی خراب می شود و دیگر حرکت نمیکند، این سنسورها تشخیص می دهند که یک حجم ساکن و بی حرکتی درمقابل آن ها هست و باعث می شود چراغ های چشمک زن روشن و خاموش شوند و ماشین های عقب تر متوجه شوند و سرعت خود را کمتر کنند و از تصادفات جلوگیری شود.

 


ادامه مطلب و دانلود